Leerwerklandschappen


Leerwerklandschappen zijn afgebakende gebieden waarbij onderwijs én werken in samenhang met elkaar worden ontwikkeld. De betrokken partijen als onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijven kunnen hiermee het rendement op verschillende deelterreinen duurzaam vergroten: leren (people) , leefomgevingskwaliteit (planet) en werken (profit).  M.a.w. kiemkracht streeft naar duurzame ontwikkeling en een integrale aanpak van ruimtelijke, economische en maatschappelijke knelpunten in een gebied of streek.

Studenten, docenten en onderzoekers die deelnemen hebben intensief contact met de actoren in dat gebied. Een leerwerklandschap bouwt een eigen programma op waarbinnen meerdere projecten uitgevoerd kunnen worden. De vraag naar kennis of oplossingsrichtingen voor problemen komt uit de regio. Dat betekent niet dat vragen kant en klaar liggen te wachten: probleemdefinitie en vraagarticulatie zijn vaak (een leerzaam) onderdeel van de opdracht.

Concrete projecten vormen de basis voor kennisontwikkeling. De ervaringen die op een bepaalde plek worden opgedaan worden omgezet in overdraagbare kennis, die getoetst of toegepast kan worden in andere regio’s. Reflectie op proces en product is daarom een belangrijk onderdeel van de projecten. Het gebied participeert actief door deelname aan projecten en het ter beschikking stellen van middelen: geld, faciliteiten of personele inzet.

Advertenties

Meest recente berichten

Edu-Tech’s Brave New World – How Education Software is Being Designed to Hijack Children’s Brains


Huiveringwekkend artikel over de “brave new world” in onderwijsland van de toekomst. Kinderen zijn een interessante doelgroep, waar veel markt partijen hun zinnen op hebben gezet!

Creative by Nature

“Many parents intuitively understand that ubiquitous glowing screens are having a negative effect on kids. But it’s even worse than we think. Recent brain imaging research is showing that they affect the brain’s frontal cortex — which controls executive functioning, including impulse control — in exactly the same way that cocaine does.

Technology is so hyper-arousing that it raises dopamine levels — the feel-good neurotransmitter most involved in the addiction dynamic — as much as sex. This addictive effect is why Dr. Peter Whybrow, director of neuroscience at UCLA, calls screens “electronic cocaine” and Chinese researchers call them “digital heroin…”

~Nicholas Kardaras, M.D., August 27, 2016

baby-computer-shutterstock_story
The Edu-tech Revolution has begun. At this very moment new computer games and education software are being developed to teach children academics one-to-one via computers. Following on the success of the hi-tech gaming industry, the goal is to use technology to transform schooling. See:

View original post 1.375 woorden meer

  1. Register now: PeerValue Conference #Amsterdam 2-3 September #collcons #sharingeconomy Geef een reactie
  2. How Platform Coops Can Beat Death Stars Like Uber to Create a Real Sharing Economy Geef een reactie
  3. YES! Magazine publishes article on Boston’s Emerging Food Economy Geef een reactie
  4. ▶ Charles Eisenstein: On Movements and Activism – YouTube Geef een reactie