Werkwijze


‘‘Innovation will become like a mass activity, often involving large collaborations of professionals, amateurs, designers and consumers, sharing their ideas. Increasingly we will think together […] Most creativity is collaborative. It combines different views, disciplines and insights in new ways.’’
Charles Leadbeater, We-Think: The Power of Mass Creativity, 2006

Kiemkracht brengt makkelijk spelers uit verschillende sectoren met diverse disciplines samen die niet noodzakelijkerwijs in elkaars verlengde liggen. Zo ontstaat er kruisbestuiving buiten de eigen kaders om in wat Charles Leadbeater de “in between spaces” noemt. Volgens hem liggen de nieuwe kansen voor creatieve ideeën en innovatie in deze denkbeeldige ruimtes. De “in between spaces” worden gecreëerd tijdens de debatten, netwerkbijeenkomsten, lezingen, borrels en workshops die wij voor u kunnen organiseren. In deze tijden van overdaad aan initiatieven en platforms in de stad, doet Kiemkracht dit bij voorkeur niet alleen maar in partnerschap met relevante organisaties en individuen die elk hun eigen netwerk verbinden aan de inhoudelijke programma’s.

Als gevolg van de snel veranderende maatschappij worden niet alleen producten, diensten en processen, maar ook organisaties en markten kennis-intensiever. Om innovatief te zijn, en te blijven, zijn ondernemers genoodzaakt hun kennis en expertise vaker te ‘verversen’. Nederland bezit een schat aan kennis en expertise. Toch kent onze kennisinfrastructuur een aantal imperfecties. Het vinden van de juiste kennis en expertise is in de praktijk een moeizame opgave. Daarnaast blijken kennisaanbieders grote moeite te hebben met het vermarkten van hun kennis en expertise. (zie o.a. GTI rapport cie. Wijffels) Nederland doet het in wetenschappelijk opzicht goed maar in de praktijk wordt van de vergaarde kennis te weinig gebruik gemaakt. Dit verschijnsel begint onder de noemer ‘kennisparadox’ een steeds bekender begrip te worden.

Kiemkracht wil een oplossing bieden voor de bestaande ‘kennisparadox’. Door zich te richten op het scouten en vermarkten van kennis en expertise met als doel het kennispotentieel van sociale en innovatieve ondernemers in het publieke domein te verbeteren. Daartoe ‘etaleert’ kiemkracht een gevarieerd aanbod van kennis en expertise omtrent wijkondernemingen, coöperaties, deeleconomie, sociale innovatie en sociaal ondernemerschap op haar website.

Advertenties

Meest recente berichten

Tournevie in Brussel


We kunnen wat betreft “delen in de wijk” nog veel leren van onze Zuiderburen! Binnenkort maar eens langs voor een excursie!

kleine revolutie

Het is maandagavond, januari, en de nacht is gevallen over Brussel. De straten in de Marollenwijk worden opgelicht door de vitrines van levendige kroegen en van antiekwinkels, en door kerstverlichting die nog tussen de huizen hangt. Aan het einde van de Hoogstraat, in een statig gebouw beheerd door het Brusselse OCMW, brandt er licht achter het raam, de deur klettert open en toe.

Mensen gaan naar binnen met groene materiaalkoffers, nemen hun tijd om een babbeltje te slaan, en verlaten het gebouw weer met lege handen. Of ze komen toe met lege handen en vertrekken geëquipeerd. Iemand rijdt een kruiwagen de drempel af en verdwijnt in de nacht.

tournevie-20

Het materiaal dat ze binnen en buiten dragen, is gemerkt met een sticker met ‘Tournevie’. Dat is de naam van de organisatie die sinds 2015, als pionier op het Europese continent, een gereedschapsuitleendienst of tool library draaiende houdt in Brussel-centrum.

Bij Tournevie kan je, voor een jaarlijks lidmaatschap…

View original post 1.415 woorden meer

  1. Onderzoek nieuwe perspectieven op Haagse wijkondernemingen Geef een reactie
  2. Smart cities: slim, slimmer en slimst Geef een reactie
  3. Edu-Tech’s Brave New World – How Education Software is Being Designed to Hijack Children’s Brains Geef een reactie
  4. Register now: PeerValue Conference #Amsterdam 2-3 September #collcons #sharingeconomy Geef een reactie