Werkwijze


‘‘Innovation will become like a mass activity, often involving large collaborations of professionals, amateurs, designers and consumers, sharing their ideas. Increasingly we will think together […] Most creativity is collaborative. It combines different views, disciplines and insights in new ways.’’
Charles Leadbeater, We-Think: The Power of Mass Creativity, 2006

Kiemkracht brengt makkelijk spelers uit verschillende sectoren met diverse disciplines samen die niet noodzakelijkerwijs in elkaars verlengde liggen. Zo ontstaat er kruisbestuiving buiten de eigen kaders om in wat Charles Leadbeater de “in between spaces” noemt. Volgens hem liggen de nieuwe kansen voor creatieve ideeën en innovatie in deze denkbeeldige ruimtes. De “in between spaces” worden gecreëerd tijdens de debatten, netwerkbijeenkomsten, lezingen, borrels en workshops die wij voor u kunnen organiseren. In deze tijden van overdaad aan initiatieven en platforms in de stad, doet Kiemkracht dit bij voorkeur niet alleen maar in partnerschap met relevante organisaties en individuen die elk hun eigen netwerk verbinden aan de inhoudelijke programma’s.

Als gevolg van de snel veranderende maatschappij worden niet alleen producten, diensten en processen, maar ook organisaties en markten kennis-intensiever. Om innovatief te zijn, en te blijven, zijn ondernemers genoodzaakt hun kennis en expertise vaker te ‘verversen’. Nederland bezit een schat aan kennis en expertise. Toch kent onze kennisinfrastructuur een aantal imperfecties. Het vinden van de juiste kennis en expertise is in de praktijk een moeizame opgave. Daarnaast blijken kennisaanbieders grote moeite te hebben met het vermarkten van hun kennis en expertise. (zie o.a. GTI rapport cie. Wijffels) Nederland doet het in wetenschappelijk opzicht goed maar in de praktijk wordt van de vergaarde kennis te weinig gebruik gemaakt. Dit verschijnsel begint onder de noemer ‘kennisparadox’ een steeds bekender begrip te worden.

Kiemkracht wil een oplossing bieden voor de bestaande ‘kennisparadox’. Door zich te richten op het scouten en vermarkten van kennis en expertise met als doel het kennispotentieel van sociale en innovatieve ondernemers in het publieke domein te verbeteren. Daartoe ‘etaleert’ kiemkracht een gevarieerd aanbod van kennis en expertise omtrent wijkondernemingen, coöperaties, deeleconomie, sociale innovatie en sociaal ondernemerschap op haar website.

Advertenties

Meest recente berichten

Onderzoek nieuwe perspectieven op Haagse wijkondernemingen


Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!
Wil je een wijkonderneming in Den Haag opzetten of ben jezelf (in een werkgroep of anderszins) hierop aan het oriënteren? Dan val je met je neus in de boter met het onlangs uitgekomen rapport ‘De wijkonderneming als sociaal empower instrument – Nieuwe perspectieven op de Haagse wijkonderneming’. Er lijkt in ieder geval veel animo voor te zijn, want het rapport werd na publicatie bijna meteen meer dan 10.000 keer (!) bekeken op LinkedIn.

Waarom ‘wijkonderneming’?
In verschillende wijken in Den Haag zijn wijkondernemingen actief. De gemeente vindt het belangrijk om deze te ondersteunen omdat deze ondernemingen werk creëren voor werklozen in de wijk. Aan Kiemkracht en het LSA werd gevraagd om te onderzoeken op welke punten Den Haag haar strategie voor het realiseren van wijkondernemingen verder kan verbeteren. Voornoemd rapport geeft een uitgebreid beeld van de aanleiding, huidige situatie, hoe verder én concrete voorbeelden. Lees het via deze link.

De belangrijkste lessen uit het rapport worden hieronder alvast verklapt (om jouw nieuwsgierigheid, zeg maar, aan te wakkeren):

  • Maatschappelijke aanbesteding kan een veel grotere rol krijgen bij het opzetten van wijkondernemingen. (geef bewoners de kans om op een onder-nemende manier invulling te geven aan maatschappelijke vraagstukken) invulling te geven aan maatschappelijke vraagstukken)
  • Werk niet top down, niet bottom up maar ‘middle up down’. (het samenspel met bewoners, organisaties, bedrijven en andere overheden wordt steeds belangrijker)
  • Houd rekening met de trends in de participatiesamenleving. (onderken ook niet de toegevoegde waarde van actieve bewonersgroepen, zoals bewonersorganisaties, buurthuizen in zelfbeheer, BewonersBedrijven en coöperaties)

Zou je eventueel willen samenwerken met Kiemkracht en LSA, bijvoorbeeld bij het concreet opzetten van een wijkonderneming of bij het organiseren van een expertmeeting rondom bewonersgestuurde wijkontwikkeling? Laat het aan één van ons weten Rutger van Weeren, Thijs van Mierlo en Jeroen Boon

  1. Smart cities: slim, slimmer en slimst Geef een reactie
  2. Edu-Tech’s Brave New World – How Education Software is Being Designed to Hijack Children’s Brains Geef een reactie
  3. Register now: PeerValue Conference #Amsterdam 2-3 September #collcons #sharingeconomy Geef een reactie
  4. How Platform Coops Can Beat Death Stars Like Uber to Create a Real Sharing Economy Geef een reactie